Tenniksen dopingkäryt voivat johtaa isoon muutokseen
Jannik Sinnerin ja Iga Swiatekin dopingkäryt ovat herättäneet keskustelua huipputenniksen puhtaudesta.
Kaikki eivät usko, että Sinner olisi kärähtänyt haavanhoidon ja Swiatek unilääkkeiden seurauksena. Selitykset menivät kuitenkin läpi kummankin selvittyä lähes olemattomilla rangaistuksilla.
Kansainvälisen antidopingjärjestön Wadan johtaja Olivier Niggli kertoo L’Equipen haastattelussa, että käytäntöihin olisi tulossa muutoksia. Hän korostaa, että laboratoriot havaitsevat nykyään pienemmätkin ainemäärät paljon tehokkaammin kuin aiemmin.
– Totuus on, että kuulemme paljon tarinoita, jotka johtavat siihen, että uskomme kaiken. Pitäisi ymmärtää, että olemmeko valmiita hyväksymään kiellettyjen aineiden mikroannostuksen ja missä raja tulee vastaan. Työpöydällä on juuri tämä asia, Niggli korostaa.
Niggli ei ota kantaa, ovatko Sinner ja Swiatek viattomia. Hän haluaa tehdä selväksi, että testit ovat yhä tarkempia ja sääntöjä on ehdottomasti selkeytettävä.
LUE MYÖS:
1€ = 10€ arvosta ilmaiskierroksia ilman kierrätystä!
- Talleta 1€
- Saat heti 50 ilmaiskierrosta Tuohi 1000 -peliin (arvo 0,20€ per kierros)!
- Ei kierrätysvaatimusta!
- Otto Virtanen lähellä Wimbledonia
- Eero Vasa tipahti Bulgariassa
- Laura Hietaranta sai kunnolla turpaansa
- Eero Vasa otti tärkeän voiton
- Otto Virtanen jatkaa Wimbledonin karsinnassa
- Wimbledon-voittaja sai pitkän dopingpannan
- Harri Heliövaara sai finaalissa turpaansa
- Hallen turnauksessa yllätysvoittaja
- Harri Heliövaara finaaliin Lontoossa
- Otto Virtaselle katkeran niukka finaalitappio